Monday, December 28, 2009

Kursus Lagi: PERANAN GURU SEBAGAI MURABBI DARI SUDUT PSIKOLOGI!

Oleh: Panel 1 (Ustazah Solah Bin Wahyu)
Tajuk : Guru Sebagai Murabbi
Tempat: Masjid Mu'adz bin Jabal
Anjuran : Pusat Perkembangan Pendidikan Al Amin Berhad


Ar Raghib Al Asfahani : perkataan "ar Rabb" asal maksudnya "menumbuhkan sesuatu dari satu keadaan kepada keadaan sesuatu keadaan yang lain sampai titik kesempurnaan sedikit demi sedikit"

Kesimpulan oleh Abdur Rahman Al Bani...
a) menjaga fikrah; anak yg membesar dan memelihara fitrah itu..
b) menjaga segala bakat; dan modal2 yang asalnya dimiliki oleh anak...
c) bertahap dan beransur2 dlm proses semua ini...

Ilmu PSIKOLOGI
Cara menangani pelajar "hyperactive" (ALHAMDULILLAH KAEDAH INI TELAH NAA BUAT DENGAN MENYUSUN ATUR KEDUDUKAN PELAJAR TERTENTU) *
  1. letakkan dia di suatu sudut
  2. beri dia sesuatu untuk dipegang (contohnya sebiji bola yang lembut) untuk dipicit2 sepanjang waktu pembelajaran dan arahkan dia utk memandang apa yang cuba disampaikan ketika dia memicit bola lembut tersebut. Pelajar ini akan diam dan fokus.. InsyaAllah... kerana Potensi fikrah itu mesti diarahkan memfokus kepada sesuatu objek...
  3. paling penting; kaji pemakanannya; pastikan dia tidak mengambil kadar gula/coklat/lemak yg berlebihan... kajian menunjukkan anak - anak akan menjadi semakin aktif selepas memakan gula - gula atau junkfood. DALAM AL QURAN TAK SEBUT BENDA NIH TAPI ADA DALAM AL QURAN BEGINI [Baqarah; Ayat 057]
"Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Manna" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri".

SURAH ALI IMRAN : Ayat 093
Segala jenis makanan dahulu adalah halal bagi Bani Isra'il, kecuali makanan yang diharamkan oleh Isra'il (Nabi Ya'qub) kepada dirinya sendiri sebelum diturunkan Kitab Taurat. Katakalah (wahai Muhammad): "(Jika ada makanan yang diharamkan kepada kamu wahai Bani Isra'il sebelum Kitab Taurat diturunkan) maka bawalah kamu Kitab Taurat itu kemudian bacalah akan dia, kalau betul kamu orang-orang yang benar."

SURAH IBRAHIM: AYAt 032
Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu dan Dia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya).

An-Nahl: Ayat 067
Dan dari buah tamar (kurma) dan anggur kamu jadikan daripadanya minuman haram dan makanan serta minuman yang halal; sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mahu menggunakan akalnya.

Ad-Dzariyat Ayat 028
(Dan dikatakan kepada mereka): "Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman yang lazat serta baik kesudahannya, dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan".


4 Komponen penting dalam tarbiyyah
  1. Tentukan Tujuan (melalui persediaan yang sesuai dgn batas kemampuan)
  2. Menggunakan kaedah yang bersesuaian utk mencapai kesempurnaan
  3. Dilaksanakan bertahap
  4. Dilakukan secara berkesinambungan (bertahap & berterusan)

Apa kata saya?... Biasalah iklan dari saya pulak...
Contoh ketika solat berjamaah, saya selalu guna perkataan berikut

Jangan sebut " berapa kali cikgu dah cakap...." mungkin baru sekali dua itu baru kita war - warkan... Gantikan dengan "Allah itu hebat. Allah mengarahkan kita solat 5 kali sehari. Setahun, dalam 365 hari itu, sedar tak sedar kita di latih solat 1825 kali. Takkanlah sebegitu lama latihan, kita masih tidak mampu solat dengan rutin yang lebih baik?" Keberkesanan? Bolehlah bertahan 1 minggu... hehhehe

# murabbi bertindak sebagai
  • Qiyadah (pemimpin) yang menentukan halatuju
  •  Ustaz/ustazah (guru)
  • Walid (bapa)
  • Sahabah (sahabat)
  • ... bagi semua anak - anak muridnya...

Saya berangan ketika kursus ini hehehhe, berapakah jumlah anak kita? Satu, dua, tiga.... enam?
berapa banyak karenah yg berbeza bagi setiap anak?
Seorang anak = 10 ragam
6 anak?.... 60 perangai atau lebih dari itu...

Saya mengira lagi.... iklan.... hehhee
Pelajar Al Amin sekolah rendah sahaja ada 800 pelajar lebih kurang... Sekolah Menengah lebih kurang 1000 orang pelajar  (anggaran)....

Berapakah ratus ribu juta ragam anak - anak ini... Apatah lagi jika tidak di tarbiyyah
dengan berterusan?
- tak buat kerja sekolah, membuli kawan, engkar arahan guru, main - main solat, merokok, membuat XXXX XXXX dan XXXX.. dll... uih banyak tue....

Part paling best....Jadi kalau seorang guru nak menghadapi dan mentarbiyyah mereka ini.. Hebat tak
guru Al Amin sebenarnya? 
HEBAT!!!! (erk perasann jappp)

# Cadangan Ustaz Solah: Ibu bapa dari PIBG digalakkan mengambil 1 hari cuti bekerja untuk bersama - sama terlibat dalam pentarbiyyahan pelajar di sekolah. Contoh 1 jam sahaja menjaga pelajar solat berjamaah, 1 jam sahaja, mengajar matapelajaran tertentu, 1 jam sahaja menjaga perhimpunan, 1jam sahaja menjaga Pend. Jasmani dan Kesihatan dan I jam sahaja untuk menjaga pelajar yang mengambil wudhu... dll

Selain parents asyik complaint (sebahagianlah, anak tak mahu belajar, salahkan guru... anak dapat nombor last, salahkan guru, anak jatuh di sekolah, salahkan guru.....): mengapa tidak parents bersama - sama mentarbiyyah anak - anak ini... Baru ada kesinambungan!... 
Iklan lagi....INGAT WONDERPET "Apa yang penting, kerjasama!" JANGAN  complaint PULAK... INI DI AMBIL BUKANLAH KERANA WONDERPET SEBAGAI PERAWI HADITH  yea, tetapi mengaitkannya dengan rancangan kartun dari sudut positifnya! Apa yang penting? Niat dan kerjasama!

# ermmm  Mencari jalan agar pelajar beradab dengan guru (tarik perhatian...)
  • dengan muzik ("bertepuk tangan" Mlmh Sariah dah buat, berkesan sikitlah, "wisel" hahaha kesian tengok mualim Zikri, jenuh tiup wisel..., "jadi bisu" & "diam dan pandang tempat lain" erm yang nie saya buat, berkesan jugalah..., p/s: kalau tak berkesan penampar je seorang satu das.... hehehehe dll)
  •  kaedah bercerita, kalau bab tak payah belajar atau menyalin memang suka aja anak didik saya tue..
  • Kaitkan sirah dengan pelajar, biasa saya buat.... dan nampak ada keberkesanan... Alhamdulillah
  •   adab utk belajar "jangan tanya" (reverse skills) kisah nabi musa.... isteri nabi..... para tabi'in yg kurang, biasa saya buat "jangan tanya mualimah yea tentang bagaimana pokok boleh layu" berbanding "pokok memerlukan bla.. bla... bla".. ehehhe kengkadang terlupa gak skilss ni...
  • cara popular : new info (pelajar sangat suka dan teruja untuk dapat info yg baru)...

Wednesday, December 23, 2009

Guru Disiplin,...Tanggungjawab yang berat......

MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB INI ADALAH:

# Sunnah Rasulullah.s.a.w

# membina sahabah dalam majlis zikrullah... bukan parti MLM, bukan konsert rock.... bukan! Saya nak
didik anak murid, Saya kena didik diri saya dahulu... saya nak didik anak,saya didik diri saya dulu..

Inilah proses pentarbiyyahan...

# Bersyukurkah saya?. Saya perlu sentiasa bersyukur atas nikmat hidayah...

# Mendoakan anak didik....mendapat pahala dan doa dari lisan yang sentiasa melafazkan doa untuk kesejahteraan org lain

# Semoga ianya  menjadi penghalang turunnya azab Allah s.w.t kepada saya

# Mengapa saya jadi guru? Saya akan belajar menjaga ketrampilan... dan perlunya seorang guru menjaga penampilan yg bersih... (",)

# meningkatkan iman dan ketaqwaan

# merasakan manisnya ukhwah dalam sekolah... kadang - kadang jadi plastic... yealah nak menjaga hato orang kadang - kadang kita sendiri terbakar, kan... erk.. tapi saya seorang yang ada prinsip, kalau sesuatu perkara itu tidak sepatutnya berlaku, saya akan mengatakan "TIDAK"... dan itu menjadikan saya tidak popular lah kan.... ada saya kesah!


HADITH MUSLIM - tentang orang berjihad dan berinfaq dan belajar serta mengajar Al - Quran.
- Menangis hingga pengsannya Muawiyyah (HUD:15-16)


"Amal tanpa keikhlasan dan mencontohi Rasulullah spt musafir yg mengisi kantung airnya dengan kerikil pasir yang hanya memberatkannya tetapi tidak memberi manfaat (Ibnul Qayyim)


"Seorang yang ikhlas membersihkan beras (menampi beras) dari kerikil dan batu kecil sehingga besar yang di masak menjadi nikmat dan enak di makan, jika benar masih banyak kerikilnya, pasti akan menyakitkan ketika terkunyah"

FUDHAIL B IYADH:
"Meninggalkan amal kerana manusia adalah ringan, dan beramal kerana manusia adalah syirik. Maka Ikhlas adalah apabila Allah menyelamatkan kamu dari keduanya"

IMAM HASSAN AL BASRI
Hasan Al-Basri berkata:“Perbanyakkanlah istighfar di rumahmu, baik ketika di ruang makan, di tengah perjalanan, di pasar, tempat kerja, di pertemuan-pertemuan dan di mana pun dirimu berada di saat itu, kerana engkau tidak akan tahu di tempat manakah turunnya maghfirah Tuhanmu!”

# Saya cuba memproses input kembali dalam CPU hati, minda dan jiwa. Bertanya saya pada Motherboard iman, apakah salah input yang diberikan? Tidak, jawabnya. Bahkan, input itulah yang telah memberi alert pada saya tentang virus-virus jahiliyah yang berselindung di balik folder-folder dunia. Ya, saya harus mencari antivirusnya segera! Antivirusnya adalah ISTIGHFAR!

ABU HURAIRAH:
Islam dalam usia 60 tahun... periwayat hadith yang paling banyak menghafal hadith sahih.
5374 hadith!
p/s:
Tugas saya sebagai seorang guru adalah menabur benih bukan menuai hasil... Jika Allah bertanyakan hanya hasil di akhirat kelak, Nabi Nuh lah Nabi yang paling gagal.(BILA saya AMBIL SIRAH NI SEBAGAI CONTOH, JANGAN PULAK NAK KATA saya SESAT, saya AMBIL CONTOH QIYAS ye..)..

Kerana Nabi yang mulia berdakwah selama 950 tahun, berapa ramai yang percaya dan ikut?. Apabila Allah berfirman akan melaknat semua orang kafir yang menyekutukan Allah, hanya 30 keluarga sahaja yang mempercayai Nabi Nuh dan menaiki bahtera Nabi Nuh A.S!

erm SAYA NIE KOSONG, TAKDEK APER APER MUKJIZAT, DALAM BERIBU - RIBU PELAJAR yang di asuh untuk beberapa tahun, agaknya berapa orang yang betul2 berjaya mendidik dirinya sebagai khalifah Allah yang bertaqwa? Fikirlah sendiri.....

Saturday, October 31, 2009

A trip to Zoo Negara October 2009

"Looks it lands on my head... The colour might not nice. But we cannot harm them... It is a lovely creatures".

 
Sofea's first snap..Maybe she want to say this, "This butterfly get her food from a flower..."


  
Sofea said, "give it to me!!" She grabbed this camera from me.. 
Results? All 40 snapshots? ..same pic's....
Conclusions: That day I found out that she snappes 40 sea lion's pic's. 

Same angles, directions, lightnings and same posts.. hmmmmmmm
 

Saturday, October 10, 2009

Me mylife as Discipline Teacher..... Untold Unfold Stories..

# Kisah budak lembam yg bertanya sifir 7 X 8 ketika ibunya sedang memasak.. bukan bermaksud politik tetapi hendak menggambarkan sistem kekeluargaan itu sendiri... 

Cerita ini diambil dari: Puan Roslina Binti Jantan @ Hussian. Penolong Pengurus Jabatan hal Ehwal Murid Universiti Kuala Lumpur BMI


Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dihendakiNya, (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan Hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
AL BAQARAH: 269


BUDAK: mak, mak, 7 X 8 berapa?
Ibunya sedang sibuk memasak, maka ibunya termelatah dan terjawab "opss, pergi kau!"

Budak itu mencatit jawapan ibunya.. kemudian dia tidak puas hati lalu ditanya pada ayahnya yang sedang khusyuk membaca suratkhabar tidak mendengar soalan si anak.
BUDAK: Ayah, ayah 7 X 8 macam mana jalan kerjanya?
AYAH: Tun.... (Ayah membaca headline tentang seorang pemimpin yang berkaliber)...

Budak ini tidak puas hati lalu bertanya kepada abang yang leka bermain PS2.

BUDAK: Abany, abang... 7 X 8 apa formulanya?
ABANG: Yes, let's go! (mengajuk perkataan yang tertera di skrin tv saiz 49 inci ketika sedang asyik bermain PS4)...

Budak ini mencatit jawapan, kemudian bertanya kepada kakaknya yang sedang makan aiskrim perisa coklat...

BUDAK : kakak, kakak... 7 X 8 apa jawapannya?
KAKAK: Nak? (sambil mengacukan ais krim).. adik menggelengkan kepala. Mencatit jawapan yang diberi kemudian bertanya soalan lagi...

BUDAK: Kakakkk, 7 X 8 berapa? Itu sahaja ke jawapannya?
KAKAk: Sedapnyer (sambil menjilat aiskrim)..

Keesokan harinya budak tersebut dengan confident dan bangganya pergi ke sekolah kerana dapat mencatit banyak jawapan...

Cikgu bertanya: Sudah siap kerja rumah semua? Siapa yang nak beri jawapan ini 7 X 8 berapa?
Budak ini mengangkat tangan dengan penuh gaya "Pergi kau!" (mengajuk maknya)

CIKGU: Siapa ajar awak nih?
BUDAK: Tun (mengajuk ayahnya)

CIKGU: Pandai loyar buruk yer, saya hantar awak ke bilik guru disiplin baru tau.
BUDAK: Yes! Let's go! (mengajuk abangnya)

CIKGU: Awak nak kena rotan?
BUDAK: Nak? (mengajuk kakaknya yg sedang makan aiskrim)
Cikgu matapelajaran pun bawalah dia ke bilik guru disiplin. Selepas dinasihat dan dirotan, tau apa jawapannya?

CIKGU: Lain kali jangan buat loyar buruk lagi dan siapkan kerja sekolah. Apa alasan awak?
BUDAK: Sedapnyer... (mengajuk kakaknya..)

Pening jadi guru disiplin macam nie...




MORAL:

# Melaksanakan kewajipan mengikut hukum syara' bukan  tanggungjawab total seorang guru disiplin. Seorang guru  seperti saya sentiasa mencuba sehingga tercapai satu dimensi yang terbaik.  Namun kejayaan seseorang individu itu terletak di dalam sebuah keluarga sebenarnya. Anak - anak ini secara total 7 atau 8 jam berada di sekolah. Proses pembentukan sahsiah yang sebenar bergantung kepada sebuah insititusi keluarga yang baik dalam masa 16 jam berikutnya!. Ianya melibatkan seluruh ahli keluarga dan inisiatif pelajar itu sendiri untuk menjadi anak yang baik.
Me as discipline teacher?..... Concluded that:

Ada anak didik yang baik... ahli keluarganya?... 
hemm Alhamdulillah...
Ada anak yang bermasalah?... keluarganya? 
hemmm alah.... alahai...

Ibu bapa dan guru perlu mengukuhkan ukhwah. Hubungan yang baik sangat diperlukan bagi sama - sama membentuk perkembangan pendidikan anak - anak generasi Z ini ke arah yang lebih baik...
Dialah yang menurunkan kepada mu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Qur'an. Sebahagian besar dari Al-Qur'an itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata ma'nanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Qur'an. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat “mutasyaabihaat” (yang samar- samar , tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecederungan kearah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Qur'an untuk mencari fitnah dan mencari-cari Ta'wilnya (memutarkan maksudnya menurut yang di sukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Ta'wilnya (tafsir maksudnya yang benar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata : "Kami beriman kepadanya , semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami". Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran . Ali' Imran : 007


(Dont always ask me why, please tell me how, Nur Artika: 2009)

Friday, October 9, 2009

S.a.y.a.n.g di dalam pernikahan.... Say it every single minutes.... Love after married...

"sayang" means "honey", "love" and "adore"
"Sayang, sayang.. sayang" means.......

"Honey, love u.. love U"

Single words mean so much.. listened and bought it......

video
Masa ku teringat akan dirimu
Ada sesuatu begitu mengganggu
Diam-diam aku menyukaimu
Bermimpi bila kau jadi milikku
Jauh di dasar hatiku ingin ku teriak:
Aku cinta kamu!


Sayang, sayang-sayang
Kamu dah berpunya
Tertutup sudah bagiku kesempatan
Dan bukan gayaku
Rebut pacar orang
Meski hati tulus cerita berakhir tak senang


Aku tahu akan sulit bagiku
Mencari-cari pengganti dirimu
Tapi bagi lelaki macam aku
Tak mau berakhir kerna begitu
Jauh di dasar hatiku ingin ku teriak:
Aku cinta kamu!


Sayang, sayang-sayang
Kamu dah berpunya
Tertutup sudah bagiku kesempatan
Dan bukan gayaku
Rebut pacar orang
Meski hati tulus cerita berakhir tak senang


Tak mungkin, tak mungkin
Aku menyerah hanya kerna tak dapatkan kamu
Meski jauh di dasar hatiku ingin ku teriak:
Aku cinta kamu!


Sayang, sayang-sayang
Kamu dah berpunya
Tertutup sudah bagiku kesempatan
Dan bukan gayaku
Rebut pacar orang
Meski hati tulus cerita berakhir tak senang
Meski hati tulus cerita berakhir tak senang




I think this is what was in my husband mind just before we were getting married.


Hahaha.. what a memories..... I lied to him that I had someone else. 

Alhamdulillah, celebrating our 4th anniversaries......


The truth is I do not want and not ready to give a commitment. 

I trust nobody. I am pretty much love the way I am being alone ranger. 


Watched movies at cinemas alone.... Eating alone..... All alone.... And cry alone....  




Nobody knows it. Seeing others married....

But Allah knows well.... even cheated myself that?......... 


 I'm F.A.L.L.I.N.G in L.O.V.E in silence.....

Allah's faith:
I had ignored him for a year...... nobody able unlock my heart. I had a lots of friend that wanna be special partner but there is no single one... suits me....What a "monkey-donkey love"? No no no.... hahaha

.....still remember when, looking at his face on our wedding day........ There is something in him  ..... that something I cannot explain. That's we called J.O.D.O.H.
When I am looking at his face, my heartbeats goes faster...  
There is sort of trustee in his eyes. 
He is not the same..........

The first words that he says, not like several friends, it is not like this ... 
XXX " I love you " XXXX......


A month before our wedding day, he said,
"Will you be the one in my heart that last forever as my princess for Allah.... and queen of my heart for Allah .... as a mother of our children.... and as my..... the one and only wonderful wife, noble and honest just for me?....."

My tears running down to my face and there are no other words can answers all of his questions. And just a few minutes later, I received a called from my mothers said that a few people will coming to my house tomorrow...... Oh, Allah all of sudden just with Your Blessed.....

I told him everything in and out of a picture of me.. And at last I told him that I totally love him before he knows it, but afraid to be frustrated again. I am shocked that he accepted all of the stories and said, 
"Let us be a new wonderful, we. Forget the past and let us create a new beginning......."


And he is M.y. H.u.b.b.y was now my lovely husband. I fall in loved with him after married! 

Happy Anniversaries to Me!



"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka mahupun dari apa yang tidak mereka ketahui." 
(Al Qur'an, 36:36)

Monday, August 31, 2009

Rabbani Pergi Tak Kembali Rabbani...

Losing a friend........... AIM MUHAMMAD RAZIQ such a great guy...


Assalamualaikum,
             ...surprised and shocked when Hazyzy Azila, called me yesterday. Can't believed Aim Muhammad Raziq gone without a signs. He was healthy and happy guy. Not showing any 1L1 (H1N1 symptom as my daughter had... {Alhamdulillah my daughter much better now..} no other bad signs).


Last week we talked to him (he were excited telling about his 8 months old daughter, ....Qistina Umairah and his beloved wife..... And we are planning to meet on Hari Raya!).
             
No one in my family could believed this to happened to such a great guy. Me and my husband really,... really felt a lost. One of our great guy.
            
Kami tak pernah jumpa sahabat sebaik Aim. Dia antara sahabat terbaik husband semasa kursus induksi 5 tahun lepas. Sampai malam tadi kami termimpikan dia (but he had not saying a word, just a smiles) might be he know how he really means a best friend ever we had.   
     
Selepas dengar tentang pemergian dia my husband look at me and I look at him. Then I start crying loosing one of our best friend ever (My heart is very sensitive... day after day one by one of great guy leaving this world,... Ustaz Asri pergi ketika memegang Al Quran, my grandfather also leaving during sleeping and so do my gradma). .......Then, my husband recites Yaassin.

We hope that Allah bring him to the heaven and.... his wife and daughter will strong facing this situation.
           Aminnnn... 

If there is a choice:
           I said to my husband, "Please Allah take me go before my husband"...

           But Allah knows better than we are.  Strong dedications for our brother Aim... our friend..

Saturday, July 11, 2009

Kasih Kekasih....

Untuk insan yang menyintai hanya kerana Allah... 

Hehehe I really like this group.. In Team... I bought more that a cassete (during that time... VCD is really expensives lor..)... And I gave it around... To those people I adore most.. hahaha...
video
The lyric goes like this..

Sucinya Cinta Yang Kau Beri
Kita Saling Kasih Mengasihi
Dengan Setulus Hati

Ayah Ibu Merestui
Menyarung Cincin Di Jari
Dengan Rahmat Dari Ilahi
Cinta Kita Pun Bersemi

Sebelum Diijabkabulkan
Syariat Tetap Membataskan
Pelajari Ilmu Rumahtangga
Agar Kita Lebih Bersedia
Menuju Hari Yang Bahgia

Kau Tahu Ku Merinduimu
Ku Tahu Kau Menyintaiku...Oh...Kasih
Bersabarlah Sayang
Saat Indah Kan Menjelma Jua
Kita Akan Disatukan
Dengan Ikatan Pernikahan...Oh..Kasih

Di Sana Kita Bina
Tugu Cinta Mahligai Bahagia
Semoga Cinta Kita
Di Dalam Redha Ilahi
Berdoalah Selalu
Moga Jodoh Berpanjangan

Blog ini ditulis lahir dari hatiku ..... 
Tiada seorang jejaka yang dapat mengetuk pintu hati ini selainnya........ s.u.a.m.i dan a.n.a.k.k.u.

Sekadar coretan ........... sebuah perjalanan...

Keluarga bahagia - saujana

video 
This song had a big meaning in my heart...
The title itself means "Happy Family"...

Sunday, July 5, 2009

Alhamdulillah.... Marriage is wonderful...

AINUN SOFEA From 
Mummy Stomache.... 
(old peoples said so..hahaha)
....till born
 "a few months baby ultrasound image"
My husband know the baby gender well before we scanned the image. Can you see her front leg?



"my 6 month old girl"
Some peoples said I am stern. Please believe there is no mother in this world want to troublesome their children. Work stress has to pay my smiles! I love my hubby Mohd Ashadi Bin Mohd Noor and my sweet little daughter.

 
"My girl 8 months"
From born until now... she loves sucking her thumb.. 

 


"My girl, 2 years old"
She was in her grandma "catfish" tub.. My mother used to rare a few catfish, swan, and uninvited cats...

 






She is my girl "Ainun Sofea @ Ainun Soffiyyah"

I want to name her Nurul Aliyyah at first means "cahaya ketinggian" but when her crying the "pitch" is wonderful loud. Hahaha. Still can hear the sounds for 3 or 4 hours non-stopped!!
So I ask my uncle to renamed her name with kind of soft name.

Believing Sofea or Sofiyyah is a part of "soft" sounds itself my husband and I agreed with my family to renamed her as Ainun Sofea @ Ainun Soffiyyah.
Ainun Sofea was born on, 5 Rajjab 1427
31st July 2006 on 12:01a.m.
Ainun means "eyes".
 So called it was taken from one of our Prophet Muhammad's SAW wife..

Sofea refers to Arabs or Persian dialect around Romania means "pure" atau jernih; asli, "beautiful" atau cantik, "talking evening to night" atau bercakap dari petang ke malam.

Mid - eastern people believed that Sofea mean a good thing.


"My daughter was 3 years and going to 4 in 2010"


My uncle's friends who were a lecturer in Universiti Malaya named her Ainun Sofea @ Soffiyyah means "soft and pure eyes".

Komuniti Arab ada pelbagai. Macam kita ada Jawa, Bugis, China, India and ; lain - lain.

So the names meaning might vary to different types of races and belief.


SuGaR, SaLt, bItTeR anD SouR 
in My MArRiaGe


 


"During "Aqad Nikah" Johor 2005."



WeDdiNG aT mY MoTHer's HoUSe - JOHoR
....theme: marroon......

EXTraVaGaNZa PIcTure... hehehe








SwEet MeMorieS...



My hubby Family from Penang (down)...





another pic bride's house... (Penang).. theme: torqouise



ThAnk yOu foR viEwiNg mY bLoG. 

I wOuLd apPreCiaTe iF You hAvE aNytHinG abOut bAbiEs aNd PareNtiNg cArE... SHarE it WitH mE..

I am StIlL ReupGraDiNG My blOg.. 
So ThaT YoU caN VieW My TIPs, HobBies, RecePies, and wHatEver.....

enjoy this songs..... from In Team...
"My loVe Is ForeVer" Malay versions... 
video





Kamar hatiku, sekian lama
Suram dan sepi, kekosongan
Aku mencari insan sejati
Untuk menemani hidupku

Adam dan Hawa diciptakanNya
Disemai rasa kasih sayang
Agar bersemi ketenangan
Dan kedamaian di hati

Ku harap hanya keikhlasan
Dan ku rindukan keramahan
Aku inginkan kemesraan
Berkekalan berpanjangan

Mengasihimu, dikasihi
Menyayangimu, disayangi
Merindui dan dirindui
Saling mengerti di hati

Biar hilang kabus di wajahku
Biar tenang resah di dadaku
Terimalah serta kabulkan harapan ini
Oh Tuhan

Ku melafazkan kata penuh makna
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah
Hidup mati jodoh pertemuan
Ditentu Allah yang Esa
Perkenankan hasrat di hatiku

Moga impian kan dirahmati
Dipertemukan serikandi
Susah dan senang sama harungi
Demi cinta yang hakiki
Oh...

I love .... and love him so much.... thank you, abang ...
menerima diri ini seredhamu... bagimu sayanglah kurniaan Ilahi..
 

Sebenarnya,
Kaulah pemegang kunci hati ini.... dan kaulah kekuatan untukku...




This is my favourite songs to.. 
by Rabbani... catchy and easy listening....

video
Mari, mari marilah
Dengarlah ini kisah silam oh kawan
Sangatlah berguna moga hidup aman bahagia

Di malam pertama jumpa mertua
Tersentak si jejaka diberitakan
Isterinya tidak sempurna rupa
Anggota zahirnya lumpuh semua
Tidak upaya mengurus diri

Terkejut si jejaka penuh persoalan di hatinya
Mungkinlah sudah jodoh itulah isterinya
Hibanya rasa hati namun tetap redha pada takdir

Asalkan punya iman itulah paling penting
Saat-saat berjumpa (hai)
Terpesona memandang (hah)
Benarkah isterinya
Menawan sungguh cantik

Cari, cari carilah
Pasangan hidup betul-betul oh kawan
Bahagia berseri
Rumah tangga akan harmoni

Terhurai dijawablah oleh mertua
Zahirnya tak sempurna kiasan saja
Memberi makna sucinya diri
Wanita solehah terpelihara
Terharu jejaka tunduk bersyukur

Jangan mudah percaya harta pangkat dan rupa
Indahnya di mata berawaslah

Rasul sudah bersabda
Insan punya agama akhlaknya mulia
Fahamilah

I adore the way my hubby make me so happy, when I turn sick he always show that he care, I love the way he say, "I Love You" when people around never care and the way Hubby are always there. I love the way Hubby touch me and always sending chills down my spine. I love that Hubby were with me and glad that Allah brings Hubby mine.

Tuesday, May 19, 2009

Aku tunaikan haknya....... Ikhlas dan redha... a.k.a sincerity...

Ketika itu aku sedang menjaga pelajar - pelajar di dalam dewan, seorang guru menemuiku, "Kak Ika, saya nak buat aduan. Handphone saya hilang dalam kelas semalam. Saya offkan handphone. Hp itu semalam ada dalam casing, atas buku saya kat meja guru. Saya tak teringat langsung pasal handphone tue. Sampailah saya balik rumah, casing ada, hp kat dalam dah tiada. Puas saya berfikir".
Alamak, bertambahlah tugas aku untuk hari ini. Kes berlaku semalam, hmmm di mana aku nak mula nih, getus bisikan rasaku. Arghh Aku redha... hehehe dah macam lagu pula..
At-Taubah [21] Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat daripadanya dan keredaan serta Syurga; mereka beroleh di dalam Syurga itu nikmat kesenangan yang kekal. 

"Siapa yang ada dalam kelas masa tue?" soalku, mencari suspek.
"Masa saya keluar kelas sebelum rehat. Ada beberapa pelajar. XXXX, XXXX, dan XXXXX".

Hmm. macammana nak mula nih... Aduyai... Paling aku tak suka kalau kes barang hilang nih. Jenuh nak cari...
"Cuba tanya adik beradik XXXX, XXXX dan XXXX" seorang guru mencelah. "Biasanya kalau ada adik - beradik yang sama sekolah lagi senang nak tahu sebab memang dia orang bawa balik dan tunjuk pada adik - beradik", sambungnya lagi.

Ting! Ting! Ting!... idea datang dengan izin Allah... Aku panggil adik perempuan suspek untu menemuiku. Mula - mula aku tawarkan roti coklat dan jus oren kepadanya. Kami sama - sama makan dan berbual. Kutanyakan khabar ayahnya seorang yang popular dan ternama. Kutanyakan perihal ibunya seorang guru disiplin juga. Kelihatan dia cemas, almaklumlah guru dsiplin yang memanggilnya.
Sehinggalah satu soalan...
"Macamana  kakak dan abang kat rumah? Akhlaknya?.. Baik tak?" tanyaku memulakan soal siasat.

"Hmmm", balasnya perlahan sambil mengangguk - angguk dan menikmati makanan yang aku belanja....
Dari raut ekpresi wajahnya dapat ku baca beliau pastinya seorang yang defensif. Tentu sukar untuk mendapatkan maklumat, tambahan pula sesuatu yang boleh memburukkan peribadi salah seorang ahli keluarganya. Aku perlukan strategi yang tidak mengancam mana - mana pihak. Pada firasatku, berterus terang adalah langkah terbaik.
 "XXXX boleh tolong mualimah. Lukiskan barang - barang yang abang bawa balik ke rumah dalam seminggu dua ni ataupun semalam?." tanyaku..

Dia mengangguk sambil tangannya melukis sesuatu.
gambaran lakaran... berserta dengan jenama sekali!.. hmmm Alhamdulilllah, Ya Allah, sesungguhnya kau memudahkan urusanku...
'Ingatlah kepada ku (Allah) nescaya aku ingat kepada mu. Dan hendaklah kamu bersyukur kepada ku dan janganlah kamu lupakan budi ku'- surah al-Baqarah: 152.
Pantas saja aku menemui guru yang berkenaan,
"Ini ke hp awak?".... tanyaku sambil menunjukkan gambar untuk mendapatkan kepastian..

"Hah, inilah hp saya! Siap dengan key chain sekali betullah nih.. Jenama pun sama!" jawab guru tersebut ...

Okay selesai satu masalah. Ku tanyakan si kecil itu kembali...

"XXXX, pandai awak melukis. Bila awak nampak benda ni?" tanyaku bersama senyuman plastik yang dibuat - buat. hehehhe....

"Semalam, abang bawa balik. Tunjukkan kat saya. Dia kata kawan dia bagi pinjam. Esok kena pulang balik." terangnya.

"Mak dan ayah kamu tahu?" soalku... Dia menggelengkan kepala...

"Okaylah, XXXX. Sebenarnya hp tu, handphone mualimah M. Semalam handphone tue hilang. Boleh XXXX tolong dapatkan hp tue semula untuk mualimah? Tak baikkan kita simpan sesuatu yang bukan hak kita? Boleh tak kita membenarkan orang yang kita sayang ambil sesuatu yang bukan hak kita?"...

 Dia menggelengkan kepala... Tapi airmatanya mula menitik seolah menyesal dengan memberitahu sesuatu kepadaku....

"Sejujurnya mualimah hanya mahu hp tue dikembalikan kepada orang yang berhak dan mualimah akan terpaksa merotan dan menyuruh abang XXXXX meminta maaf kepada guru yang berkenaan. Memang kita akan terluka, tapi ini untuk kebaikan abang XXXXX supaya dia tak mengulanginya di masa akan datang. Sekarang mari kita ke pejabat untuk membuat satu panggilan"...

Aku dapatkan panggilan kepada ayahnya (yang ketika itu sedang sibuk). Aku mengarahkan adik suspek menceritakan hal yang berlaku seperti mana dia menceritakan kepadaku. Satu saja pintaku agar beliau cuba mencari hp berkenaan..... Ayahnya meminta agar anak lelakinya menelefon beliau.
Aku panggil suspek, tapi dia enggan membuka sepatah kata sekalipun.  Bila kudesak... pandai saja dia mengatakan handphone itu kepunyaan kawannya... Gitu .. ginilah... ermm... teng! teng! teng!..Dia terkejut apabila kawan - kawan yang dimaksudkan tiba - tiba muncul di sebalik perabot pejabat... (aku telah berjumpa mereka lebih awal dan menjalankan soal siasat sepatutnya dan aku suruh mereka menyorok dibelakang perabot dan mendengar pula apa yang dikatakan oleh suspek).. dan rakan - rakan yang geram terus saja menerpa dan berkata...
"Anta kata handphone tue dari si B." kata Si A..

"Eh,.. dia kata anta yang bagi pinjam hp tue,.." pintas si B...

 "Tak pa.. tak pa... antum berdua boleh balik ke kelas..."... Murid A dan Murid B terpinga - pinga dan terus pulang ke kelas masing - masing.
Aku pandang wajah suspek... Merah wajahku menahan sebak...Okay, fine. Lalu aku panggil abang suspek. Ku terangkan situasi sebenar yang telah ku ketahui kepada si abang long...dan ku dailkan telefon untuk satu lagi panggilan kepada ayahnya. Dengan tenang si abang long bersedia untuk membuat panggilan kepada ayahnya.

"Ayah, ini abang long" katanya...
aku mendengar dengan penuh sabar...
Daripada Abu Malik al-Harith bin A`sim al-Asya`ri r.a , katanya, telah bersabda rasul s.a.w , “kesucian zahir dan batin sebahagian daripada iman, ucapan alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah keduanya memenuhi apa yang ada di antara langit dan bumi, sembahyang sebagai cahaya, sedekah pula bukti iman, sabar itu sebagai sinaran, al-Quran itu sebagai bukti untukmu atau atasmu dan setiap manusia dipagi lagi ada yang menjual dirinya ( memelihara diri daripada siksaan Allah) dan ada juga yang membinasakan dirinya sendiri (tidak ingin keredaan Allah).....
 "Macam ini, mualimah dah buat siasatan dan tanya adik. dik kata malam tadi dia dengan abang XXXX main handphone kawan. Tapi sebenarnya abang XXXX curi telefon tue dari mualimah M. Sekarang ini mualimah nak ayah cari hp tue. Kejap yea..." dia menoleh kepada adik lelakinya (suspek)....

"Anta sorokkan hp tue kat mana?".... tanya si abang kepada si adik lelakinya (suspek)...

Si adik terdiam.... dan teragak - agak untuk menjawab apabila melihat rotan 3B (berbelang [kuning dan biru], besar [diameter 2cm] dan berbahaya [prinsip aku rotan, baru tanya]) di tanganku... hehhehe psiko tue sebenarnya...
 "Cepatlah cakap, tak payah nak sorok. Semua orang dah tahu. Sekarang nih pulangkan ajalah. Nanti lagi teruk anta kena dengan mualimah"... sambung si abang sebagai amaran.

Tiba - tiba si adik lelaki menjawab... ketika ini si adik perempuan tertunduk dan menangis teresak - esak. Naluri keibuanku tersentak... Namun aku cuba bertahan....
"Ada dekat dalam kereta Avanza ibu dekat sebelah kiri pintu belakang..." jawab si adik lelaki perlahan...
Alhamdulillah, syukur pada kebesaran Allah. Doaku dimakbulkan Allah....
Si abang menyambung kembali perbualan dengan si ayah....

"Ayah, abang XXXXX kata ada dalam kereta ibu, dekat sebelah kiri belakang tue... ada poket kan.. a ah kat dalam tue.. cuba ayah tengok, kejap eih.." dia menyerahkan panggilan kepadaku... ayahnya mahu bercakap katanya....

"Ya, saya. Terima kasih atas kerjasama. Saya mohon agar anak ini dinasihati sebaik - baiknya dengan budi bicara encik XXXX. Kalau boleh pemantauan di rumah harus sentiasa dilakukan dan tak perlulah rotan dia kerana saya telah rotan di sekolah dengan izin encik. Bagaimana? Ada apa - apa lagi yang encik nak beritahu saya" jawabku....

"Okay, jumpa nanti pukul 6:30 petang, InsyaAllah..." ujarku mengakhiri bicaraku...

Belum sempat aku menghadiahkan suspek tazkirah dan apa - apa tindakan susulan. Telefon berdering.....

"Assalamualaikum mualimah.... maafkan saya yea... Ada handphone tue dalam kereta saya!" ujar si ibu sebelum sempat aku bertanya apa - apa....... 

oohhh... ibunya telefon pula... Erm mungkin mendapat panggilan dari si ayah tadi.... Aduhaiii balik lambat lagilah aku kali ni...
 "Okaylah terima kasih kepada abang dan adik yang baik hati ini kerana membantu mualimah. Sekarang mualimah terpaksa merotan untuk mendisplinkan anta (suspek) kerana kesalahan mencuri dan berbohong. Kesalahan ini adalah kesalahan yang sangat berat di sisi Allah dan juga bagi pihak sekolah. Misi sekolah adalah untuk mentarbiyyah anak - anak di sini menjadi insan soleh dan musleh. Semoga tindakan mualimah ini akan dapat menginsafkan anta (suspek) dan adik beradik antum bahawa Allah telah menggerakkan hati mualimah untuk memanggil adik anta (suspek) dan kawan - kawan untuk mendapatkan maklumat. Sesungguhnya Allah Maha melihat dan kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini seharusnya mentadbirkan bumi ini dengan baik. Anta faham dan ada apa - apa soalan?" terangku dengan panjang lebar...
Ala ala... macam hakim kat mahkamah la gitu kan.... Mesti berikan peluang untuk bela diri kan.... kita mesti adil.....
 Dia menggelengkan kepala...

"tangan mana yang mengambil handphone tersebut...?"  tanyaku... pantas saja dia menunjukkan tangan kanannya..... Lalu aku dengan lafaz bismillah......

Zas... zas....zasssss ditapak tangannya..... dan ku berikan sehelai kertas "Doa memohon berakhlak baik" untuk di baca.
 p/s: Hanya Allah saja yang mengetahui samada aku ikhlas atau tidak ketika menitipkan doa untuknya agar dia diberikan hidayah oleh Allah. Sepanjang 3 tahun dia menjejaki di sekolah ini. Tak pernah sekali dalam sebulan, tubuhnya tidak dijamah oleh rotan 3B aku...... 

Ayat terakhirku kepadanya,.. "XXXX, takkanlah sampai Allah uji anta, tarik nikmat yang Allah beri, baru anta berubah? Berubahlah selagi masih diberi peluang.... dan belum terlewat. Sesungguhnya anta bakal da'i dan pendakwah juga pemimpin yang akan memakmurkan muka bumi pinjaman Allah ini. Jangan tunggu Allah tarik nikmat yang ada, semua itu pinjaman..." Sesungguhnya lafazku, niatku,dan doaku tika ini agar dia berubah hanya kerana Allah....... 

Seminggu dua dia berubah menjadi pelajar yang baik... Cuba menyempurnakan latihan... Walaupun bukunya lusuh akibat tak pernah diambil tahu, sampul bukunya koyak akibat tidak pernah ada keikhlasan untuk belajar.... Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Itu permulaan yang baik. Dan guru - guru pun mula sayang padanya...... 

Tiba - tiba aku tidak nampak kelibatnya untuk 2 minggu... dan aku dimaklumkan bahawa dia diserang tumor otak, dan nyawanya tidak panjang.... Oh Tuhan, adakah lafazku ku kau angkat dan terima dengan mendadak setelah terucap lafaz tersebut dibibirku.. Sesungguhnya doa dan harapan aku sebagai seorang guru sangat ikhlas agar dia berubah menjadi pelajar yang soleh. Namun bukan dalam keadaan dia kau timpakan ujian yang tak tertanggung olehnya, ibu bapanya dan ahli keluarganya.... Lantas malam itu kutitipkan solat hajat, agar dia diberi kesembuhan walaupun doktor mengatakan umurnya tidak panjang...... Oh, tuhan....

Hadis: “Ikhlas adalah rahsia-Ku yang Aku amanahkan, Aku titipkan, Aku percayakan kepada hamba-Ku yang Aku cintai yang tidak diketahui oleh syaitan, hingga tidak boleh dirosak oleh syaitan. Dan tidak diketahui oleh malaikat, juga tidak tercatat oleh malaikat”.