Saturday, October 30, 2010

Sebuah kematian... "Malaikat Maut Melihat Kita 70 Kali Sehari"

Sudah 2 minggu menguruskan urusan TAKRIM 2010. Urusan surat menyurat, urusan PEKA, urusan PLBS nya dan macam - macam lagi membuatkan diri kerdil yang hina lagi dihurungi dosa - dosa ini, kurang kekebalan diri dan demam pun datang menjengah. Paling sedih si kecil turut sama demam. Mujur saja langkah awal membawanya berjumpa doktor membuahkan hasil sedari si kecil itu asyik mengelap mukus yang keluar dari hidungnya. Membawa ke klinik satu hal, menyuapkannya ubat seperti mahu berperang saja. Sesungguhnya diri diri ini berusaha belajar bersabar.

"Sabar" perkataan yang mudah. Namun sejauh mana diri hina bersabar? Tetiba terdetik di hati "sabarkah aku?". Rasanya belum cukup mendidik diri untuk bersabar. Sabarkah malaikat maut ketika mencabut nyawa diri ini dari tubuh? Oh Tuhan! Pantas sahaja air mata ini mengalir. Ya Allah ampunkanlah dosa - dosa hambaMu ini. Bimbingkanlah hambaMu ini ke jalan yang Kau redhai dan doronglah dirinya untuk terus - terusan beramal baik. Kata orang kalau kita semakin dekat dengan Allah bermakna kita hampir dengan ajal.

Semalam ketika Usrah mingguan, topik perbincangan kebetulan sama dengan entri yang bakal ditulis. Namun apa yang menarik dalam usrah dan ingin dikongsikan bersama ialah "Malaikat Maut Melihat Kita 70 Kali Sehari"!

Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail: ‘Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa.’”


Takdirnya esok hari terakhir Allah ‘pinjamkan’ nyawa kepada kita untuk bernafas di muka bumi ini adakah kita sudah cukup bekalan bagi menghadapi dua fasa berikutnya iaitu alam barzakh dan alam akhirat? Mengenang dosa - dosa yang pernah dilakukan, diri ini terasa kerdil dan halus di sisi Allah. Namum bersyukur kerana Allah masih memberi diri ini peluang memperbaiki amalan sebelum si dia datang menjemput.

Suami ana pernah berkata usia kita semakin pendek. Kiralah usia Rasullullah s.a.w wafat kira - kira umurnya 63 tahun tolakkan dengan usia kita. Itulah usia maksimum yang kita ada. Namun usia minimum hanya Allah yang tahu. Itu menjadi rahsia Allah selamanya. Rasulullah s.a.w juga menjelaskan dalam hadisnya bahawa kesakitan ketika hampir mati itu seperti ditetak 100 kali dengan pedang tajam atau seperti dikoyak kulitnya dari daging ketika hidup-hidup.

Maka amat beruntunglah sesiapa yang matinya dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan).

Bagaimana pula dengan tanda - tanda mati? Terkenang pula dengan arwah nenek yang kembali ke rahmatullah dalam keadaan yang paling mudah. Tenang dan sempat menyebut Allah. Terkenang,... bilangan orang yang hadir sangat sangat sangat ramai, ada antaranya yang tidak dikenali! Semoga arwah Palama binti Sarwie berada di antara golongan orang yang beriman. Apakah kebaikan yang arwah buat? Bila ada kekusutan antara ahli keluarga, arwah akan damaikan (walaupun si A mengadu begini begitu, arwah tidak pernah cerita kepada si B, kecuali ana, adik - adik dan mama ana, sebab kami tinggal bersama). Bila ada kenduri kendara, arwah antara insan yang seminggu awal akan sampai membantu saudara mara, apa saja yang diperlukan. Arwah jujur dalam memegang amanah. Namun ada sesetengah pihak yang mengambilnya haknya di dunia dengan tipu daya (sampai arwah meninggal pun masih nak meminta yang bukan haknya! Kami ahli keluarga tahu, tapi berdiam, bukan membenarkan. Namun kami berdoa semoga memberikan mereka hidayah dan petunjuk). Mungkin itu yang meringankan azabnya sebelum pulang ke rahmat Allah. Maka bersedialah mereka yang berkaitan kelak kerana bahagian mereka akan tiba apabila mereka bakal mati (sambil memikul bahagian mereka dan "bahagian" arwah nenek, begitu juga "bahagian" arwah datuk, ingat tu!)

Lagi pedoman tentang mati...
Salman Al-Farisi meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: “Perhatikanlah tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu. Pertama: berpeluh pada pelipis pipinya; kedua: berlinang air matanya dan ketiga: lubang hidungnya kembang kempis.

“Manakala jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, menandakan menandakan azab Allah sedang menimpa dia.” (Hadis riwayat Abdullah, al-Hakim dan at-Tarmizi)

Kematian ‘menjemput’ manusia secara perlahan-lahan atau beransur-ansur mulai daripada jasad, hujung kaki kemudian ke paha.

Bagi orang kafir pula, apabila nyawanya hendak dicabut Izrail, wajahnya akan menjadi gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti binatang yang disembelih.

Itu pula tanda azab yang diterimanya disebabkan dosa dan kekufuran mereka.

Al-Qamah bin Abdullah meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Bahawa roh orang mukmin akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan perlahan-lahan dan bersopan sementara roh orang kafir pula akan direntap dengan kasar oleh malaikat maut bagaikan mencabut nyawa seekor khimar.”

Allah juga turut menimpakan seorang Muslim yang berdosa itu dengan kekasaran ketika mereka menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah dosanya.

Mungkin ada juga orang kafir yang mati dalam ketenangan mungkin kerana ketika hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu adalah balasan terhadapnya kerana setiap kebajikan pasti akan dibalas.

Tetapi kerana tidak beriman, ia tidak menjadi pahala kebajikan dan kekufurannya tetap diazab pada hari akhirat kelak.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut.

“Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.

“Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.”

Malaikat Izrail menjalankan arahan Allah s.w.t dengan sempurna. Dia tidak diutuskan hanya untuk mencabut roh orang sakit saja ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka.

Kematian mungkin berlaku kerana sebab bencana seperti gempa bumi, banjir, kebakaran dan ada juga yang matinya disebabkan kemalangan, diserang penyakit berbahaya seperti kanser, jantung, Aids, denggi dan taun.

Seorang yang sedang sakit tenat, menjadi rahmat yang tinggi nilainya kerana Allah masih memberi peluang supaya mereka sedar akan kesilapan yang mereka lakukan selama hidup di dunia.

Maka waktu itu mereka masih berpeluang bertaubat dari dosa dan kesilapan. Begitu juga halnya dengan orang mati mengejut disebabkan kemalangan.
Ia memberi pengajaran dan peringatan kepada mereka yang masih hidup supaya berhati-hati dan tidak lalai berusaha untuk memperbaiki diri.

Justeru, bagi mereka yang masih diberikan nikmat kehidupan perlu sentiasa mengambil iktibar terhadap segala yang berlaku.

Allah menjadikan sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat maut.

Saidina Abbas meriwayatkan dalam sebuah hadis antara lain menerangkan malaikat Izrail berasa sedih apabila ditugaskan mencabut roh makhluk bernyawa.

Ini kerana antara makhluk bernyawa itu adalah termasuk manusia yang terdiri daripada kekasih Allah iaitu Rasul, nabi, wali dan orang soleh.

Malaikat maut mengadu kepada Allah betapa dirinya tidak disenangi keturunan Adam a.s.

Dia mungkin dicemuh kerana mencabut roh manusia yang mana menyebabkan orang berduka cita akibat kehilangan orang tersayang dalam hidup mereka.

Justeru, jika seseorang Muslim itu meninggal dunia, beberapa langkah penting perlu dilakukan seperti menempatkan jenazah di tempat yang sesuai sebagai menghormatinya, sunat meletakkan keadaan kakinya menghala ke arah kiblat, tanggalkan pakaian berjahit, tutupkan jenazah dengan sehelai kain nipis ke atas seluruh jasadnya, rapatkan kedua-dua belah matanya dan mulutnya, letakkan kedua-dua tangan jenazah di atas dadanya sebagaimana dalam keadaan qiam (berdiri) ketika solat, letakkan sesuatu yang sederhana berat di atas perutnya seperti gunting dan pisau serta sunat bagi yang hidup mencium jenazah.

Pensyarah di Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid, berkata umat Islam dilarang mengaitkan kematian seorang Muslim itu dengan tanda tertentu.

“Itulah yang menyebabkan umat Islam semakin mundur kerana terlalu banyak mempercayai perkara khurafat dan tahyul.

“Jika ada kematian seperti kemalangan contohnya kita ditegah untuk bertanya kepada waris apakah perbuatan ganjil yang dilakukan sebelum kematiannya,” katanya.

Dr Mahmood Zuhdi berkata tiada siapa pun dapat mengelak daripada mati melainkan Allah dan kematian tetap akan datang tepat pada masanya.

“Apabila sampai ajal seseorang, umat Islam digalakkan memberi nasihat kepada keluarga si mati supaya bertenang dan banyakkan bersabar.

“Islam menegah amalan keterlaluan seperti menjerit dan meratapi kematian,” katanya.

Beliau berkata bagi mereka yang masih hidup peluang perlu dimanfaatkan dengan memperbaiki keadaan diri yang ternyata banyak melakukan kesilapan dan kesalahan.
“Tiada daya atau usaha yang boleh menyelamatkan kita daripada kematian.

“Kematian menjadikan hati manusia menjadi sedih serta berpisah dengan keluarga tercinta. Hanya amalan soleh saja akan membawa kita bertemu Allah,” katanya.


# baca entri berkaitan al-bakriah.com

No comments: